Vilniečiai pamena stresą, kurį patyrė vasaros antroje pusėje atvykę prie Žirmūnų ar Antakalnio g. žiedinių sankryžų: eismo tvarka juose pakitusi ir nemaža dalis važiuoti nebemoka. Nes tvarka tose sankryžose dešimtis metų nesikeitė. Vėliau analogiškai žymėjimas buvo pakeistas Santariškių g. žiedinėje sankryžoje, o 2017-aisiais, pasak miesto eismo specialistų, turėtų ateiti ir didžiausių Vilniuje, Edukologijos universiteto bei Savanorių pr., žiedinių sankryžų eilė.


Tik kokia iš to nauda? Ar padidėja šių sankryžų pralaidumas? Ar sumažėja avarijų skaičius? Ar vairuotojai gali greičiau nuvykti pačiomis populiariausiomis kryptimis? Kadangi be naudos įvertinimo pokyčiai paprastai nedaromi, Vilniuje atnaujintos sankryžos taip pat buvo detaliau ištirtos. Rezultatai gali nustebinti.


Sankryžų laidumo ir avaringumo tyrimus atliko Vilniaus Gedimino Technikos Universiteto Aplinkos inžinerijos fakulteto mokslininkai. Jie rugpjūtį ir rugsėjį tyrė tiek transporto, tiek pėsčiųjų srautus rytinio ir vakarinio piko metu.


Antakalnio g. žiedinei sankryžai pokyčiai atnešė naudos: rytinio piko metu jo laidumas padidėjo 8,4 proc., o vakarinio – 2,1 proc. Tačiau priešinga situacija – Žirmūnų g. sankryžoje, kurios laidumas sumažėjo 7,9 proc. Tiesa, kaltė čia suverčiama padidėjusiam eismo srautui.


Eismo saugumo situacijos pokyčiai atrodo kur kas geriau nei transporto srauto pralaidumo. Stebėtu laikotarpiu, rugpjūčio ir rugsėjo mėnesiais, abejose sankryžose neįvyko nei vienas įskaitinis eismo įvykis (kuomet sužalojami žmonės), o techninių, lyginant su tais pačiais mėnesiais 2015-aisiais, sumažėjo dešimtadaliu: iki pertvarkos buvo 28, po – 25.


Ginčytinų situacijų iš viso sumažėjo 6 kartus: nedidelę avariją patyrę vairuotojai supranta, kas dėl jos kaltas, ir į policiją nesikreipia – vietoje supildo eismo įvykio deklaraciją ir po penkiolikos minučių išsiskirsto. Tai yra bene didžiausias sankryžų reorganizavimo pokyčių privalumas – juk dėl avarijas patyrusių ir eismo juostą užkišančių automobilių stabdomas visas transporto srautas. Kuo aplinkybių išsiaiškinimas trunka mažiau laiko, tuo geriau visiems eismo dalyviams.


Ateityje šių sankryžų laukia dar keli pokyčiai: pėsčiųjų perėjos bus atitrauktos toliau nuo žiedinių sankryžų, kad automobiliai, norintys praleisti pėsčiuosius, nesustotų viduryje „žiedo“. Atitrauktos bus ir viešojo transporto stotelės.


Antakalnio, Olandų bei T. Kosciuškos gatvių sankryža po kelerių metų turėtų būti rekonstruota iš pagrindų: čia planuojama įrengti keturšalę šviesoforais reguliuojamą sankryžą. Taip padidėtų jos pralaidumas, nes piko metu iš visų keturių pusių prie sankryžos nutįsta automobilių eilės.